söndag 4 juli 2010

sommar


Nu har jag äntligen flyttat ut till husvagnen som står vid min tomt. Har bott här sedan midsommarafton och det börjar kännas som hemma. Jag går just nu mest omkring och njuter bland mina planteringar under den sköna solen. Eftersom inget vatten finns kvar i bäcken får jag transportera det i dunkar för att kunna ge mina växter det vatten de så väl behöver.

Allt går långsamt och tar tid här ute...tänk bara på hur mycket vatten du använder varje dag, jag hämtar mitt vatten och morgontidningen när jag vaknat, det har blivit en morgonrutin vid det här laget. För att slippa släpa för mycket vatten gäller det att snåla och använda ALLT vatten, förståndigt. Likaså är det med mat, eftersom jag inte har någon sophämtning måste allt tas tillvara, allt som inte går att slänga i trädgårdskomposten, eller lämnas vid återvinningen då vill säga. Jag har varit på jakt efter en snygg hushållskompost länge nu, men ännu inte hitta någon. Eller rättare sagt jag har hittat en som heter Mullbanken, men den verkar inte finnas att köpa i göteborgstrakten, tyvärr.


Jag diskar under bar himmel, värmer vatten, blandar det med solvarmt vatten. Spara vatten ifall jag behöver diska en gång till...Jag dricker mitt kaffe ute varje dag vädret tillåter, och varje kväll går jag också runt och studera hur allt växt och vad som knoppar och vilka växter som har börjat blomma under det senaste dygnet.


Här kommer lite bilder från de senaste veckorna:


snart dags att koka fläderblomssaft...




ett fågelpar har flyttat in i den ena holken, nu har de fått ungar som väsnas och kivas om maten var dag



grodungarna har klivit upp ur sina vattenhålor och en klamrade sig fast på mitt förtält





potatisen blommar





min maxima alba har börjat blomma





det blev potatis till midsommar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar