fredag 27 juli 2018

Det ständiga målandet i sommarhettan





Färgen torkar långsamt i den heta sommaren. Åtminstone den på verandan.

Men igår kväll fick fodren en sista dans med penseln. Nu kan jag snart gå över panel och fönster en gång till och sen...sen ska jag bygga den lilla förvaringslådan, tillika sitt- och liggplats som ska förgylla tillvaron, både för mig och min veranda. En fast bänk, som en kökssoffa där jag kan förvara ved, sittdynor mm i och där jag kan ligga och läsa tidningen eller bara njuta av tillvaron. Jag tor att det kommer bli lite av en favoritplats. 

Taket i vardagsrummet är troligtvis färdigmålat, sånär som på tre pärlspontslängder.  Det är nog inte riktigt 100% torrt, men det ser bra ut (efter bara två strykningar! om vi bortser från grundfärgen då vill säga) Den vita färgen tog slut och då färgen även var slut i butiken förra veckan var det bara att bege sig dit och införskaffa en ny igår. 

Har också funderat ut vilken färgsättning fönstren i vardagsrummet ska få. Det blir en kombo av den ljust, ljust gula takfärgen i samklang med vit bruten med grön umbra. Spännande att se hur det blir. 



Min egen färgbrytning: 2 kg titan/zink och 100g sandgul. Till tak, foder och smygar.


Taket ser fint ut efter bara två strykningar.

Lite gamla taklister som återanvänds, satt i torpet innan nedplockningen.

Jag har naturligtvis även tagit hand om mina odlingar i värmen: vattning och skörd, mest var dag. 

Och så upptäckte jag att björnbären var mogen...så det fick bli lite härlig björnbärssylt med en touch av calvados.


Verandan, denna veranda...känns som att den aldrig blir klar. Dörren stängd för att hålla den dallrande hetta ute.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar