fredag 27 juli 2018

Årets hetaste dag?




Vidöppet hela natten för att få in kall luft och så stänger jag alla dörrar och fönster när temperaturen stiger på förmiddagen. Det där med öppna dörrar på nätterna gör ju även katterna glada. Då kan de ju gå in och ut precis som de vill. Och det bästa av allt, matte slipper gå upp tidigt, tidigt för att släppa ut. 


Så, idag passade jag på att fortsätta arbetet i vardagsrummet. Jag har täckt skarvarna mellan masonitskivor som spikades upp för två år sedan (ehh...jo just det). Först en uppblött remsa av sådant där inslagspapper man använde mycket av förr. Den första remsan något smalare än den sista, breda, som sedan limmas över. Allt för att stockar och/eller masonitskivorna ska kunna röra sig utan att tapeten spricker. Fiffigt va!

Har lite annat pyssel kvar innan arbetsdagen är till ända: måla klart den sista biten av taket och slipa och kitta foder samt smygar och förhoppningsvis hinner jag även måla dem. 

Men så var det det där med värmen...hur varmt blev det nu då? Utetemperaturen låg på 33-34 grader mitt på dagen. Det var som att gå in i en vägg. Innetemperatur, i den delen jag stängde till i tid 21 grader tills jag började laga mat...kokade potatis och stekte lite av varje i panna. Därefter steg temperaturen så det det blev 23-24 grader i hela huset. Och när jag tyckte det blev för varmt gick jag ut en liten stund...och när jag kom tillbaka in så var det svalt och skönt igen :)




Innan jag spikade upp masonitskivorna blötte jag dem så de svällde. Sedan spikade jag upp dem kloss an. Den lilla springan uppstod när masoniten torkat och utgör alltså det utrymme för materialet att röra sig. 



Pappersremsor som ska klistras upp över skarvarna.
Blötlagda, lite smalare pappersremsor som ska upp först,

Sådär ja. på plats. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar