fredag 30 oktober 2009

Tid för förkovran


När broschyren med 2009 års kurser på Nääs kom anmälde jag mig direkt till två kurser: putsa och mura med murbruk samt timmermansarbete - takstolar och åsar.

Jag insåg efter ett tag att jag endast skulle gå den ena; timmermansarbete! Denna kurs varade mellan 15-17 juni, alltså direkt efter att jag gått på semester. Vad passande! Vi timrade gavelrösten, takstolar, vi lade en syll, timrade knutar, tillverkade dymlingar och borrade dymlingshål i gavelröstet, vi skrädade stockar, bilade timmer och vi lärde oss massor om virke och virkesval. Äntligen befann jag mig bland gelikar, människor som aldrig skulle höja på ögonbrynet när någon som jag berättar om min idé: att flytta ett gammalt torp till min tomt. Det är sådant som får en att känna sig hemma! Jag betraktar Nääs, i det närmaste, som min fritidsgård. Där träffar jag människor som förstår hur jag tänker, alla har samma intresse - gamla hus! Och så mycket jag lär mig där, dels genom kurserna, det vi gör och det som handledare och övrig personal berättar och visar, men också av de övriga deltagarna och deras erfarenheter. Det är helt underbart, en lisa för själ och hjärta!
På Byggnadsvård Nääs kan man förutom gå fantastiska kurser i byggnadsvård, även få råd om gamla hus, handla i butiken, beskåda utställningen eller låna böcker i biblioteket. Gå in på deras web-sida och se vad du kan hitta: http://www.bvn.se/

2 kommentarer:

  1. Hej! Hittade just din blogg. Jag brinner också för byggnadsvård som jag håller på med både på fritiden och till viss del i mitt lilla företag Färgtrappan byggnadsvård.
    Kurser är alltid bra! Testa att åka på ett byggnadsvårdsläger (svenska byggnadsvårdsföreningen) ett suveränt sätt att träffa likasinnande och lära sig massor! Kommer att besöka dig fler gånger och hoppas du hittar ditt hus... det gör du säkert!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen fin din blogg,Theres.
    Jag sitter här nu och filar på ett SYFTE.
    Att kunna fånga den rätta bilden och se de fina i den.
    "Att njuta av en bild"
    Ja , jag får funderar. Va du inne på eremitens koja?
    Kram vännen

    SvaraRadera