söndag 8 april 2012

Roslagsmahogny


Bodarna jag köpte för ett par år sedan har jag målat med Falu ljus, men dörrarna har det inte blivit något med. Förra året bestämde jag mig för att det var roslagsmahogny jag skulle ha.

Hittade inte det i affären och har nu förstått att detta är lätt att göra själv. I senaste numret av Byggnadskultur fanns ett recept:

1 liter rå linolja
1 liter terpentin
1 liter trätjära
Ev. lite T-sprit

Trätjäran ska vara av god kvalité, exv furutjära A eller Dalbränd trätjära beroende på om den ska bli ljus eller mörk. Det går även att tillsätta svart torrpigment eller svart linoljefärg för ännu mörkare kulört.

Värm tjäran något och blanda med terpentin och blanda väl. Det kan behövas lite T-sprit för att lättare blanda. Tillsätt linoljan och rör ut den. Pensla på rikligt och upprepa om det behövs. Träet ska mättas, men inte överflödas. Efter några dagar har oljan torkat in ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar