måndag 30 april 2012

Det grönskar


I år slog det verkligen till med full kraft denna helg. Efter regn kommer som bekant solsken och då började det växa så det knakade. Löjtnatshjärtan, gullvivan, digitalis, fänrikshjärtan, rabarber, kungsängsliljan och en massa annat. 

Det spirar och gror i de mina olika rabatter och redan för några veckor sedan satte jag de första potatisarna. Igår satte jag några till. Efter ett par-tre års odlande och experimenterande tycker jag att jag börjar få lite rutin. Att så och plantera i omgångar är någonting jag kommer satsa på i år. Det är så tråkigt när allt är färdigt för skörd samtidigt. Därför kommer jag att sätta potatisen med några veckors mellanrum, likaså ärtor, rödbetor, squash och allt annat också. Att gå och hetsäta de spröda gröna sockerärtorna en vecka i juni, nej hellre sätter jag i mig dem lite pö om pö, hela sommaren lång. Dags att skrida till verket. 


Snart blir det rabarberpaj...

...och fläderblomssaft.

Snart dags att slå ut.

Löjtnantshjärtan på väg.

Fänrikshjärtan.

Kungsängsliljan är en favorit

Majnycklar, gullviva eller vad du vill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar