lördag 6 februari 2010

Dags att sätta fart!


Förra helgen insåg jag att jag nog måste sätta lite fart om det skall till ett bygga inom den närmaste tiden. Jag är ledig om en vecka och då har jag tid att arbeta mer med allt runt omkring mitt husbygga.

Saker som att få in offerter av olika slag, gå till banken och kanske också hitta en kvalitetsansvarig som är bekant med området: gamla hus. Därför tänkte jag att jag denna helg skulle försöka ta mig till Örebro för att titta på och dokumentera det nya torpet jag fått nys om. Nu var det som så att det kom ett snöoväder i vägen och ett väglag som kanske inte passar sig för längre färder i onödan. Frågan är om det var i onödan. Nåväl, det får visa sig hur det blev med den saken. Förmodligen åker jag upp under min lediga vecka i stället. Då kommer också bilder på det nya torpet.

Tänkte även ta mig tid att leta rätt på en liten byggnad att inrätta utedass samt förråd/vedbod i under ledigheten. Dessutom hoppas jag att jag skall hinna med att fälla ett och annat träd. Det är inte så mycket jobb kvar när det gäller träden på tomten, men jag har gått och värkt på några granar som jag inser att jag måste fälla innan huset kommer.
Förhoppningsvis kan jag också få till mina bygglovsritningar under ledigheten och skicka dem till kommunen. Jag har idag prata med min arkitekt och fått uppgifter om vilka mått och vilken information hon behöver för att kunna rita mitt hus.

Det är med skräckblandad förtjusning jag inser att det är dags att sätta stenen i rullning. Förtjusningen ligger naturligtvis i att förverkliga min dröm som jag så länge drömt. Skräcken ligger i vilket gigantiskt jobb som ligger framför mig, framförallt för att få det så som jag vill ha det, och kanske i synnerhet att få andra (hantverkarna) att förstå hur jag vill ha det. Skam den som ger sig...

2 kommentarer:

  1. Hade det funnits en kurs i att bygga en vedbod/friggebod så kunde du och jag ha gått den! : )

    Roligt att du ska gå kursen på Nääs i att gör en grund. Det är väl lika bra att sätta igång!

    Men jag har inte riktigt förstått... tänker du flytta ett färdigt hus eller överväger du att bygga ett helt nytt?

    Jag tycker att du verkar vara väldigt modig i vilket fall!

    SvaraRadera
  2. Jag skall flytta ett torp från Örebro (hoppas jag) till min tomt utanför Kungälv.

    Therése

    SvaraRadera