måndag 19 oktober 2015

Uppåt väggarna


Nu när temperaturen stiger i torpet går det även att ta tag i måleriet lite mer på allvar. I somras provmålade jag en hel del olika gråa kulörter och den jag fastnade för var Ottossons nya kulör Hastingsgrå. Blandade den med hälften titanvit och tror det blir bra.

Först en noggrann omgång i själva pärlan, sedan gäller det att få in färgen fint på hela panellängderna. Det är lite trixigt att måla de schellackade kvistarna eftersom färgen pärlar sig och inte riktigt vill fästa. Fick lägga en del tid och energi på att "gnugga" in färgen på kvistarna. Efter expertråd har jag fått lite olika tips att lösa problemet: det en är att torka av ytan med balsamterpentin före målning, det andra var att slipa lite med stålull. Hoppas nästa vägg blir lättare att måla.


Först målade jag så att pärlan och skarvarna fick färg.

Därefter målade jag hela panellängder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar