söndag 27 juli 2014

Min fina pärlspont


För ungefär ett år sedan var jag på Slättholmens såg och visade upp min tunna pärlspontspanel med den lilla lilla pärlan. Nu har jag hämtat första lasset. Ja, det är det jag målat gult, grönt och grått. 

Jag har en del kvar att måla, men mycket har redan fått en omgång med färg. Tänker att jag vill grundmåla den en gång innan jag sätter upp den eftersom det då inte blir så fult när den torkar och det omålade träet kommer fram. Sedan är det naturligtvis mycket enklare att måla brädorna innan...iallafall de som ska sitta i taket. Som tredje argument säger jag att det faktiskt blir så snyggt på väggen, med en gång. Jag slipper känslan av fjällstuga och bastu.

I rummet i tillbyggnaden valde jag bort pärlsponten och har där en grå äggoljetemperamålad råspont. 

Eftersom jag behövde hjälp med takbrädorna så tänkte jag även att jag skulle underlätta uppsättningen ännu mer. Jag åkte och hyrde två spikpistoler. Och jag är såld...säga vad man vill om gamla hederliga verktyg...mmmm...en det här var någonting i hästväg. Fy tusan vad det gick undan. Och så roligt. 

Tyvärr visade det sig att jag hade räknat fel på takbrädorna i rummet (vem är förvånad?) så det saknades tyvärr åtta brädor...så det blev ju inte klart idag...så tråkigt och så typiskt mig.

Efter badrumsarbetet och målningen av pärlsponten fick blåbyxorna ledigt en dag.
Ja, färgen måste ju torka och jag fick en härlig dag vid havet.

Här är sovrummet i tillbyggnaden, nu med de flesta
råspontslängderna uppsatta.

Min fina fina pärlspontspanel, med den lilla, lilla pärlan
kommer upp snabbt med spikpickan.


Under tiden blommar den vita stjärnpelargonen för fullt i fönstret.


Se så fint det blir i hallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar