fredag 27 juni 2014

Det verkar lösa sig - om avlopp som kretslopp


Om juni månad började lite knaggligt så kan jag meddela att jag nu lyckats arbetat upp ett betydligt högre tempo. Ledig, långa dagar att sätta tänderna i både det ena och det andra i torpet...och det bästa av allt, nu kan jag även ta mig tid att göra andra saker, också. Som att gå på REKO-festivalen som Byggnadsvård Nääs anordnade i veckan.

Dessutom tror jag mig ha löst den gordiska knuten...ja, just det...avloppsfrågan. Var på miljökontoret på kommunen nu i förmiddags. Laddad till tänderna med ansökningar, ritningar och mängder av goda argument till att få lösa mitt avlopp på ett lite mer kontroversiellt sätt. Eller ja, jag personligen tycker inte att det är kontroversiellt, men jag tänker att tjänstemän och beslutsfattare kan ha den tanken. 

I min värld är min avloppslösning (se bild nedan och Avlopps-feeling) en lösning som kommunen borde arbeta mer med, för att få fler att anlägga kretsloppsavlopp och mer ekologiskt hållbara avloppssystem. Dessutom borde det vara gratis att ansöka om ett sådant avlopp och det borde vara dubbelt så dyrt att ansöka om ett avloppssystem där även WC är påkopplad. 

Ytterligare argument för denna avloppslösning är att den är betydligt billigare, vem vill egentligen lägga närmare 150.000 på avlopp? Med en markbädd som du efter 20-25 år ändå får gräva upp, betala slamdeponi för, och sedan gräva en ny markbädd. Dessutom sänker jag den årliga kostnaden då jag inte behöver ingå dyra avtal med tillverkaren, jag behöver inte köpa flockmedel, jag behöver inte oroa mig och felsöka när den röda lampan börjar lysa, jag behöver ingen slamtömning samt att det går åt betydligt mindre elektricitet. 

Den enda nackdelen med min avloppslösning, som jag ser det, är att jag får ta hand om fekalier, urin och slam själv. Men för det första verkar det inte särskilt krångligt och för det andra, en trädgårdsnörd som jag håller ändå på och jobbar för att få näring till mina blommor och växter på naturlig väg genom nässelvatten och annat. Med andra ord så gör det ingenting, detta arbete kommer generera än mer näring till min trädgård. Komposten kommer att hamna bland blomster och i rabatter. Kretslopp, ekologiskt hållbart och försvarbart. JA! Och jag kommer förmodligen sova betydligt bättre om natten och slippa mardrömmar om den röda lampans sken.


En separat urinuppsamlare, tre containrar som ska fungera som slamavskiljare med syresättning 
för biologisk rening. Två latrinkomposter till fekalierna.

Och hur gick det på kommunen nu då? Jo tack, bra! Inga invändningar, jag fick inga förslag på alternativa lösningar, mer än att vi diskuterade avloppsmarknadens filteranläggningar för småhus (fritidshus) och regler kring dem, hur de fungerar och hur de skulle kunna fungera i åretrunthus eller inte. Fick bara medhåll angående min avloppslösning och "Ja, det här borde fungera" och en 40 minuter lång väldigt intressant diskussion. Tänk att detta som varit så jobbigt, svårt och ångestframkallande faktiskt idag var bland det roligaste jag gjort i mitt husbygge, eller ja...typ.



Annars är jag nästan klar med ett av rummen, det i tillbyggnaden. Eller ja, klart och klart...
innertaket ska upp och det ska spacklas, sättas upp papp, foder, lister, målas och lite annat...

Min experiemntvägg som jag kallar den. Målad med äggoljetempera
på de överblivna fasadbrädorna.
Vet inte om det blir lite för randigt.

Några av brädorna är bara grundmålade med en ljus tempera,
bruten med bara några gram grön umbra. De andra brädorna är 

målade en gång till med betydligt mer grön umbra och därefter slipade.

En inblick från hallen.

Här i mellanväggarna passar det utmärkt att göra slut på spillet
från träfiberisoleringen.

Och badrummet har fått golv att står på.
Nu är hela bottenvåningen golvad.

Inspiration från BVN och REKO-festivalen.
Liknande färgval som jag ska ha i mitt kök.

Vackra gröna färger till mitt kök kanske.

Det är tysk grön umbra.

Föreläsning om bl.a. energiåtgång vid tillverkning av
olika byggnadsmaterial. Mycket intressant.

Tips på en annan typ av intressant färg under REKO-festivalen.
Föreläsare här var  Conny Gerer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar