onsdag 31 juli 2013

Dagar kommer och dagar går





Semestertider är härliga tider, den ena dagen avlöser den andra och vädret avgör vad jag för dagen ska syssla med.


Eftersom jag är en morgontrött en så så börjar inte arbetsdagen förrän sen förmiddag, men å andra sidan händer det ganska ofta att jag inte slutar förrän sen kväll, när solen gått ner och skymningen är i antågande. 

De senaste veckorna har jag varvat paneluppsättning med fönsterrenovering och dessutom har jag (i det närmaste) lagt klart teglet på taket. Lite småjuseringar krävs för att få det helt i sin ordning. 

De två nytillverkade fönstren i tillbyggnaden har också hamnat på plats, liksom vindskivor. Hittade dessutom ytterligare ett "helt" fönster. Jag hoppas det passar i övervåningen som vetter mot väster. Egentligen tillhör fönstret andra gaveln, men eftersom det faktiskt regnar in något genom den uppsågade fönstergluggen hade ett fönster passat utmärkt där.

Vedspisen är också upptagen till huset. Innehållet är demonterat och den ska nu putsas upp och ett utav elementen ska riktas upp. Självklart behöver den nytt bruk också för att fungera. Det som gladde mig mest var att den är i så gott skick och att alla delar fanns med, till och med en plåt att ha i ugnen.

Däremellan ägnar jag lite tid i trädgården, bland blommor och blader. Rensar, vattnar, avlusar rosorna och fullständigt njuter, framförallt över att mördarsniglarna lyser med sin frånvaro denna sommar, men också av det trädgården ger i forma av potatis, sockerärtor, jordgubbar, hallon, vinbär och vackra blommor.


Vinskivor och fönster insatta i tillbyggnaden


Kaos och ångest har blivit till...

...ordning på torpet, takångesten är (nästan) över, pusslet är lagt
Den gamla Vestan är på plats vid huset, ska bara putsas och leras.

Jo, men jag kokar, slipar och fixar med gångjärn och beslag också
Drömmar som spricker tillhör också livet
Blomman för dagen slår varje dag ut sina vackra kronblad



New dawn i sin fulla prakt
Tusenskönan strålar mot solen

Min vita klemantis har också börjat blomma

Malva i all sin skönhet
Dags att skörda
Ibland spikar jag panel själv, ibland har jag hjälp 
Här en kompis som också gillar Falu ljus 
Det händer att jag belönar mig med lite ledigt också denna sköna sommar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar