lördag 22 december 2012

Decemberbestyr


Ja, nu var det länge sedan jag skriv någonting här på bloggen. Jag har haft fullt upp med annat än husbygge. Lite omväxling förnöjer kanske man kan säga. Det jag har ägnat mig åt är att tillsammans med traktens surdegsbagerska anordna en adventsmarknad i vår vackra hembygdsgård.

När planerna och förarbetet var som mest intensivt stod regnet som spön i backen. Vi bad till högre makter om en frostig dag, med solsken och lite tjäle i backen, men vi trodde knappt på att det skulle bli så själva. Men så kom dagen för marknaden och frosten hade lagt ett skimmer över hela området, marken tålde både fötter och bilar och solen steg sakta på himlen. Jisses, våra böner blev hörda denna första advent.

Ett tjugotal lokala hantverkare sålde sina varor och produkter, det var allt från egenproducerad honung, marsipan och silversmycken till tovade tomtar och vackra kransar. Vi bakade tunnbröd i ugnen och glöggen gick som smör i solsken. Vilken dag! Det kom så mycket folk att vi inte kunde tro det var sant.

Överskottet skänks till Stadsmissionen nu till jul och det känns så skönt att få lov att bidra till någonting gott för dem som behöver det allra bäst. Och inte bara det, vi har även bidragit till att visa upp vår vackra hembygdsgård, vars byggnader flyttats från oilka delar av trakten till den plats där de idag ligger. Vi har även bidragit till att unga människor engagerat sig i hembygden och även till att en hel del människor nu vet var gården ligger. Jag hoppas dessa människor kommer tillbaka vid framtida evenemang.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar