torsdag 27 maj 2010

Praktiska bodar


Har införskaffat två fina bodar också. Håller på att måla dem, men inte kommit så långt än. Har prioriterat trädgårdsarbete så att jag kan skörda tomater, sallad, morötter, rädisor och lök till potatisen. Har även sått mycket blommor som jag hoppas skall gro och så småningom även slå ut i full blom. Skulle tro att bodarna tids nog kommer att stråla i sin faluröda färg.
Har dessutom de senaste veckorna lokaliserat uthusdörrar och vilka färger de traditionellt kan tänkas ha haft. Inte helt lätt skall jag säga. Jag trodde det skulle räcka att lokalisera nejdens alla lador och uthus för att se vilken tradition som finns just där jag skall bygga. Kan säga att färgerna varierar mellan svart till brunt och grönt i en mängd nyanser. Dessutom har jag sett allt mellan klarblå till gråblå färg på vissa, men jag skulle tro att detta moderna påhitt. Förvirringen är total. Jag tror dock att jag har bestämt mig för att svart med något brun brytning är det mest traditionella i mina trakter. Någon som vet bättre? Tar tacksamt emot råd och bättre vetande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar