söndag 3 november 2013

Husarbete


Som vanligt har jag turen att vara ledig hela vecka 44. Har alltså haft höstlovssemester. Min lyckans ost. Semester för en husflyttare betyder en sjuhelsikes massa fysiskt arbete med...ja, just det, torpet.

Tidigare, under sensommaren hade jag varit noga med att bokat min hatverkare (får inte kalla honom snickare?!) till just denna veckan. Det jag inte kan göra helt på egen hand vill jag ju gärna vara med att göra. Det är ju så jag lär mig allt jag vill lära mig. 

Under veckan har vi hunnit med att sätta in de restaurerade fönsterkarmarna och fönsterbågarna, vi har satt in två ytterdörrar för att få torpet lite tätare, satt upp krokar för hängrännorna, spikat sims och lockstöt. Nu ska bara hela avvattningssystemet på plats, foder till fönstren måste också upp och sedan kan jag spendera vackra dagar med att spika klart locken på fasaden. Kommer bli ett polkarandigt torp fram till våren, hua.

Vi har även tillverkat en fris som ska rama in gnistskyddet i form av en 400x700 mm skifferplatta som ska ligga framför vedspisen i köket och naturligtvis även passat på att lägga golvet i köket. 

Jag har också beställt ett brännjärn till min Vesta som nu också går att elda i. Det är riktigt härligt att få upp värmen i torpet...tvinga ut all höstfukt ur murstock, timmer och plank och samtidigt bli av med allt spill som jag samlat på mig under husbyggets gång. Underbart!

Men, som vanligt när jag summerar den gångna veckan så har vi ju inte hunnit med allt det där jag hade tänkt mig...




Torpet med dörrar och alla fönster på plats.



Mellanvägger på plats, dörren ska leda in i skafferiet. Frågan är om jag ska behålla väggen eller...


...om jag ska ta bort den? Mer ljus, men en trappa i köket, hmm...

När mellanväggen är borta trodde jag det var lättare att lägga golvet där, not! Tvärbjälken är för hög. Men med mellanväggen på golvet (istället för på tvärbjälken) är det lättare att ta bort väggen den dagen jag (eller någon annan) vill det. 

Fika i köket har det varit nästan hela veckan.

Brännjärnet har kommit.

Frisen till gnistskyddet på plats. 

Kammar´n har blivit snickeri.

Har även botaniserat bland mina fina dörrar i veckan. Till slut fick jag kläm på vilken dörr som var vilken.






Har även lagat mat för första gången på min Vesta. Stekt fläsk, raggmunk och rårörda lingon, vad annars?



Undrar om sotarmästaren godkänner denna skissen...men det här är iallfall min specialkonstruerade murstock.







2 kommentarer:

  1. Hej!
    Förstår att du velar om du ska behålla eller ta bort väggen mot trappan. Utan vägg blir köket ljusare och större, men kanske även kallare (om det drar från ytterdörren, eller övervåningen), du kommer även att se ytterkläder och skor (om du använder den sidan av huset som vardagsingång).
    Med väggen kvar kommer du bara ha ett fönster i köket, mao ganska mörkt, men lättare att värma upp eftersom det är ett tillslutet utrymme.
    Du är så klok som lägger golv hela vägen, så att du har möjlighet att ändra dig längre fram. Det är roligt att se hur mycket som hänt hittills under resans gång. Tack för att vi här ute får vara med innanför kulisserna.

    SvaraRadera
  2. Jamen tack för dina tankar! Det kommer inte att bli vardagsingång via verandan (som ska sitta på framsidan), däremot har även jag tänkt på att alla små rum, utrymmen och dörrar hjälper till att hålla temperaturen god där det behövs, speciellt riktigt kalla vinterdagar. Och det är nog så det kommer att bli. Känns skönt att fler bekräftar mina egna tankar.

    Therése

    SvaraRadera