tisdag 11 mars 2014

Nu skriver vi i sten


Elektrikern var här i fredags. Ville veta var allt skulle placeras. "Du vill inte ha spottar någonstans, eller?" "Eh, nej tack!"

Jag och fatta beslut alltså...det är jobbigt. När elektrikern sa: "Nu skriver vi i sten" fick jag hjärtklappning. "Nä, inte än va?" Jodå, så var det. 

Det var inte så svårt när vi gick omkring i rummet och i hallen, men badrummet, hallå eller. Jag måste ha fram en ritning på var ALLT ska vara!? Detta resulterade i en nattmangling utan dess like. Först började jag mäta och rita på isoleringen. Jag googlade på olika mått: hur långt och brett är ett badkar? Toalett? Varmvattenberedare? Handfat? Hur djupa är de? Sedan satte jag upp råspont för att få känslan av hur det skulle kännas att stå och tvätta sig i handfatet intill den inbyggda varmvattenberedaren. Inte hjälpte det. Efter några timmar gick jag hem. Började mäta och skissa. Klippte ut skalenlig toalett, badkar, varmvattenberedare, tvättmaskin och handfat. Började flytta runt, men det gick ta mig tusan inte. Jag fick ingenting där jag ville ha det.

Började leta bilder på nätet, hittade lite ritningar och en enkel lösning. Tittade på en av mina ritningar där det mesta fanns där jag ville ha det. Och så vips, jag hade det. För att inte blockera varmvattenberedaren med en stor tvättmaskin så tänker jag att jag bygger en uppfällbar tvättbänk mellan beredaren och tvättmaskinen. Då får jag även utrymme under att förvara tvättkorgar/lådor. Ha, ha! Inte dumt alls!

Toaletten får jag in i det svårutnyttjade hörnet. Då kan jag ställa toaborste och annat där. Dessutom hamnar toaletten inte i blickfånget direkt då man öppnar dörren in på den lilla toaletten. Förhoppningsvis kan jag få plats med en trappformad skiljevägg mellan toaletten och badkaret för att på så sätt skilja lite på dem.

Den som lever får se, ritningen har gått iväg till elektrikern nu. Det har skrivits i sten.


Alla dessa frågor...

Hittade dessa när jag var och tog mått på golvlister och foder.

Ett av många förslag som ratades.

Så här blev det inte heller.

Inte så här heller.

Nu börjar vi att närma oss...

Tada! Om jag nu inte skaffar ett badkar i standardmått
kan jag nog få till en liten skiljevägg mellan badkar och toaletten.



2 kommentarer:

  1. Den sista ritningen ser rymlig ut, på något sätt. Det enda som ser lite trångt ut är benutrymmet när man sitter på toa... men det har du säkert koll på. Och varför skulle du ha ett standardbadkar? ;-) Finns det något i ditt torp som är standard? Huset är så personligt och mysigt.
    Lena

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, ha...knappast ett standardhus, helt riktigt :)

    Ja, det är lite trångt för toaletten, men eftersom det är ett så konstigt hörn känns det ändå lite mer rymligt för överkroppen när man sitter på toan. Och så klart att jag får anpassa badkaret till hur mycket utrymme som finns. Kanske inte kan bli en mellanvägg, vi får se hur det blir när allt kommer på plats.

    Tack för dina reflektioner och min förhoppning är just den: att det ska bli personligt och mysigt :)

    SvaraRadera