tisdag 31 december 2013

Slutet gott, allting gott?


En vecka senare och nu känns allting mycket bättre med torpet. Murstocken har torkat, jag har eldat för fulla hus och fått upp en rätt behaglig temperatur i stugan.

Jag har också börjat röja ur tillbyggnaden. Släpat upp golvbrädor och annat virke upp på loftet. Där får det ligga och torka över kamin och vedspis. Äntligen är det dags för den styvmoderligt behandlad tillbyggnaden att erövra en viktig plats för husets tillblivelse. Utan den kommer jag inte att ha varken badrum, hall eller gästrum/arbetsrum.

Har kompletterat lite i trossbotten, föll för övrigt igenom den samma och åsamkade mig ett härligt svullet och blå/svart knä. Men skam den som ger sig.

Har även börjat spika papp igen. Denna gången är det betydligt lättare då mellanrummet mellan bottenbalkarna är lika stort. Har därför fått pappen tillskuren, jag lägger en papp underst som är lika bred som bottenbjälklaget. Den spikar jag i så lite som möjligt, bara med några spik i kortändarna. Sedan lägger jag en bredare papp över, som går upp mot golvbalkarna och denna spikar jag hela vägen. Livrem och hängsle kanske, men det känns bra. 

Med detta arbete gjort avslutar jag 2013 och ser fram emot det nya året. Året jag hoppas kunna bli klar med torpet så att jag kan flytta in.

Ett riktigt gott nytt år önskar jag er alla!


Golvbrädor och annat material har fått flytta upp på vinden.

Jag har eldat bra i den gamla Vestan.
 Murstocken har torkat och det är ordentligt varmt på vinden.


Mer papp till bottenbjälklaget i tillbyggnaden och mer eldande.

Här stack en stor sten upp från grunden. Varför ge sig på berg när det finns småsten?
Jag byggde en låda över stenen helt enkelt. 

Och så dubbelt lager papp över. 

Sådär ja, de första fyra facken är klara.

Det börjar kännas lite som hemma i stugan. Fler och fler saker hittar in i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar