lördag 19 januari 2013

En vacker, men ack så kall dag


Vaknade upp till en riktigt kall dag, ja, kall för att vara i södra Sverige iallafall. Trots att solen stiger och skickar sina varma, vackra strålar lockar dagen inte till utomhusarbete.

Däremot är dagar som dessa som gjorda för att drömma, planera, tänka, fundera och...gå igenom slöjd- och byggnadsvård Nääs kurskatalog, undra vilka kurser jag skulle behöva gå i år?

Framförallt tänker jag mig kursen: renovera järnspisar och kaminer i oktober, då kan jag renovera min egen vedspis och det hade varit väldigt, väldigt roligt. Sedan är det det där med trädgård, att fläta i pil till trädgården hade inte varit så dumt, men till min stora fasa känns det som om den får stå tillbaka något i år, snyft. 

Jag funderar även på  det där med lerklining. Är dock lite ambivalent. Torpet var inte lerklinat, men jag tror att det hade passat väldigt bra i rummet iallfall. Jag har klurat och funderat en del på hur jag ska lösa innerväggarna annars. Läste i Gård&Torp (10/2012) att man kan sätta upp entums råspont och 6 mm boardskivor av masonit på innerväggen. Jag behöver inget för isolering på innervägg och funderar över om det går att sätta upp enbart 6 mm  masonit, hmmm. Eller, ska jag lerklina, bara för att det är roligt och bara för att det blir en vacker levande yta?!





Drömmar i vintertid...

...


...

...

...

...

...och där inne står ett litet torp idag...

...sommarminnen...


4 kommentarer:

  1. Jag tycker att du har fått till det så mysigt runt dina odlingar!
    Och. Självklart tycker jag att du ska lerklina istället för att sätta masonite : )

    SvaraRadera
  2. Liiite annorluda än när ni var här, eller hur?! Då var det mest brunt och grått :(

    Ja, lerklining är ju trevligt, men det tar väl lite tid kan jag tänka...jag funderar vidare...

    Tack för din åsikt :)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag måste få fråga varför du vill ha råspont på väggarna? Är väggarna alldeles krokiga och dana?

    Jag har funderat fram och tillbaka och kom fram till att 3mm masonite fungerar bra som underlag för tapet. Min personliga åsikt är att 6 mm bygger lite väl mycket. Apropå masonite så är det ett ämne som har tappat sin kunskap i dag. Likt mitt senaste inlägg om golv har kunskapen om att sätta upp masonite gått förlorad till stor del. Finns inte många byggnadstekniska böcker i ämnet och det verkar vara få personer som kan det.

    Lerklining är annars ett klassiskt material. Om du tittar på denna sida kan du läsa mer om lerklining http://svenskajordhus.se/ sedan under fakta sen lerbygge.

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för reflektioner!

    Jag råkade nyss på ett twitterinlägg från byggnadsvårdsbloggen som länkade till en artikel som funnits med i Byggnadskultur 2002/4: Träskivor playwood lamellträ träfiber (board) skriven av Carl-Magnus Gagge. Lite historik och beskrivning av de olika materialen och dess användning. Intressant.

    Jag själv hade tänkt bara masonite på insidan för att få det slätare och för min del så tunn som möjligt, men tankarna gick åt att den kanske skulle börja bukta och bli svårtapetserad.

    SvaraRadera