tisdag 8 mars 2011

byggsamråd


Idag var det dagen mes stort D. Idag har jag varit på byggsamråd på kommunen, det jag med skräckblandad förtjusning ändå väntat på.

I helgen pluggade jag på allt jag kunde om olika ersättnigslösningar till tilläggsisolering och FTX-fläktar. Hade fått lite tips från Byggnadsvård Nääs och även fått läsa en undersökning som gjorts på ett hus som jag själv, för ett antal år sedan, var på kurs i. Undersökningen bestod i att se vilken energiförbrukning huset skulle kunna komma ner till med hjälp av varsam renovering, vilket var precis vad jag behövde.

Nåväl, laddad till tänderna med argument, ritningar och situationsplan kom jag till kommunen, hade skrivit en hel lista på åtgärder och lösningar jag kunde tänka mig istället för att installera FTX-fläkt och tilläggsisolera samt att klara energibalansberäkningen.

Mina primära och största åtgärder som jag hade som förslag var självdrag med jordledning, alltså där ett inluftrör placeras på tomten och där luften går ner i nedgrävda rör som sedan tar sig in i huset, uppvärmt av jorden den passerat genom. Det andra vara solfångare som värmer först inomhusluften och sedan en varmvattenberedare.

Efter att jag presenterat mitt hus och lite runtomkring var det ingen diskussion, vi skulle utgå ifrån det befintliga huset, en energibalansberäkning är inte nödvändig, vi resonera oss fram till den bästa lösningen för huset. Oj då, var det så lätt, tänkte jag!? Och nästan så var det. Jordledningsventilationen föll dessutom i mycket god jord då många utav kommunens skolor använder detta system och det fungerar utmärkt. Fantastiskt!

Men, det finns naturligtvis ett men...och det var isolering! Trots alla mina argument så gav det inte vika. Efter en vinter av detta slaget så faller mina argument rätt lätt. Men vi slutade den diskussionen med att jag skulle återkomma i ärendet...vad nu det kan betyda. Kan det vara så att jag skall återkomma när jag ändrat mig, eller skall han själv läsa på lite. Är det överhuvudtaget diskuterbart. Min magkänsla säger att det inte var det, men vi får väl se.

2 kommentarer:

  1. Hej Therese!
    Vilken fantastiskt spännande blogg du har! Jag håller oxå på att flytta hus. Två flygelbyggnader som skulle rivas. Jag har varit på Nääs o frågat runt lite efter nån som gjort det här innan mig, och dom pratade om nån tjej som höll på, kan det vara du? Det hade varit fantastiskt roligt att komma o titta på ditt projekt o lära sig lite om bygglov o all byråkrati! Ska du slita själv eller anlitar du hantverkare? Har du börjat plocka ner huset ännu? jag har rensat båda husen o hoppas få ner det första nu i helgen :-)
    Jag skulle bli jätteglad om du kunde tänka dig att ge lite tips o råd. Min email är eeepon@yahoo.se
    Mvh Susanna

    SvaraRadera
  2. Hej och tusen tack:) Jag är ledsen att jag inte svarat än, men det har uppstått lite problem med mitt hus...men nu har jag förhoppningsvis hittat ett nytt. Allt detta har gjort att jag att jag tappat styrfart och ork, men jag är förhoppningsvis på topp snart igen när det gäller hus och husflytt. Jag mejlar dig! Jag blir nyfiken på ditt projekt och dina hus:)

    SvaraRadera