måndag 27 december 2010

Vad tiden går...


Nu var det väldigt länge sedan jag skrev här...vad har hänt sedan sist då? Jo, jag har läst på en hel del om fönsterrenovering, hur jag skall kunna få ett bättre u-värde på mina gamla fönster som jag tänker renovera, allt för att ha svar på tal när jag skall på byggsamråd om ett tag.

Jag har läst Bülows "Fönster - en kunskapssammanställning" samt en artikel som jag bifogat nedan, jag har också fått tag i Bertil Fredlunds rapport "Lågemissionsglas och renovering förbättrar äldre fönsters värmeisolering" och även sett delar av ur:s serie "se om ditt hus" som i ett avsnitt berättar om gamla fönster och fönsterrenovering. Vad jag kan förstå funkar det att renovera de gamla bågarna och behålla de gamla glaset i ytterbågen. För att sedan förbättra u-värdet bör jag sätta in energiglas i innerbågen och då bör jag komma i närheten av ett u-värde på 1,60 (orenoverat ligger det gamla fönstret på 2,44).

Energiglas är ett glas med ett lågemissionsskikt (LE-skikt) vilket innebär att glaset har ett tunt glas- eller plastskikt som återstrålar den långvågiga värmestrålningen tillbaka in mot rummet istället för ut. Eneriglaset som Fredlunds rapport använder sig av är s.k. K-Glass eller Kappa Energi Float Glass. Detta skulle då skapa ett fönster som har något lägre u-värde än dagens treglasfönster som ligger på 1,8-2,0 i u-värde.

För att sänka u-värdet och öka isolerförmågan ännu mer skulle det till att använda isollerruta som är fyllda med tung gas, t.ex. argon. Denna gasen cirkulerar långsammare än luft och på så sätt minskar värmeförlusten. Gas i kombination med LE-skikt ger störst effekt på fönstrets u-värde, menar Bülow. Detta är dock en omöjlig kombination i gamla vackra fönster.

Innan byggsamrådet skall jag också träffa min vvs-ingenjör för att få en del förslag på vilka åtgärder jag kan tänkas behöva göra för att få mitt hus så som jag vill och som kommunen vill...Funderar över om det är en omöjlig ekvation, jag hoppas det verkligen inte.

Jag har också letat hantverkare (och håller fortfarande på...) för grund, rör och takläggning till huset. Inte helt lätt, men skam den som ger sig. Det är lite lättare nu när jag är ledig från jobbet. Tänkte ta in lite offerter kring dessa arbeten, behöver också ha dessa hantverkare till byggsamrådet då de bl.a. behöver ha gjort ritningar på grund och rördragning. Tänk vad mycket som skall till innan ett litet möte.



3 kommentarer:

  1. Du är så cool Therese, jag är imponerad! Hoppas nu det går vägen med fönstren, annars är de verkligen idioter!

    SvaraRadera
  2. Tack! Tydligen fungerar det som så att om jag väljer en "energislösande" åtgärd på ett håll måste jag kompensera det på andra håll, t.ex. val av uppvärmningssätt, så att den totala energianvändningen passar de värden kommunen kräver. Detta är dessutom olika i olika kommuner...får det verkligen vara så kan man ju undra??? Den som lever får se! Tack för support och uppmuntran!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Lotten! /Sara

    SvaraRadera