onsdag 17 mars 2010

Bilder från insidan

Här kommer även lite bilder från drängstugans insida. Torpet är precis i storlek att passa mig, knappt 70 kvadratmeter fördelat på två rum och bykrum (blivande kök) samt en oinredd vind med ståhöjd, inte dumt alls.

Trappan upp från bykrum till vinden.

Den oinredda vinden

Utanpåliggande el i torpet

Bykrum, brasan i spisen värmde bykvattnet i den runda tvättgrytan.
Detta rum är det som lämpar sig bäst för kök och ett litet badrum.

Ett vackert spåntak som jag tyvärr inte kan ta till vara,
för min del hade det passat bäst med en lockpanel eller dyl.

En blinddörr mellan bykrummet och ett mindre rum, kanske en blivande badrumsdörr?!

6 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj vad spännande! Det ser ju väldigt fint ut. Vad händer med murstocken när man flyttar ett hus tänkte jag på? Plockar man ner den och murar upp igen eller?

    SvaraRadera
  2. Hej igen!

    Här är en kompis kompis hemsida där han skriver om hur han flyttar ett timmerhus:

    http://www.cthelin.se/

    Nåt för dig att studera!

    SvaraRadera
  3. Hej, hej!
    Jag skall kolla med en murare så snart jag har fått till ritningarna, om det är värt att ta tillvara på allt stortegel, det skall ju rensas från allt kalkbruk och det är en tung transport, men jag kommer iallafall att återanvända en del som kan användas till de synliga delarna som skorsten ovan tak och inne i en bakugn eller dyl. om det blir en sådan.

    Tusen tack för adressen, skall genast kolla detta:)

    SvaraRadera
  4. Hej, vad kul att se lite bilder från insidan! Ja, jag tycker absolut du ska återanvända dörren. Vi använde de två dörrar som blev över vid rivningen av 30-talsdelen på vårt hus till just badrum och tvättstuga. Jättebra! :)

    SvaraRadera
  5. Hej Gud va spänande! Se väldigt mysigt ut. Funderar: plockar ni ner hela huset o bygger upp ingen eller lyfter ni upp huset på en lastbil som det är????

    SvaraRadera
  6. Kul att se dig här! Visst är det fint!? Jo, vi plockar ner huset, stock för stock. Det är tyvärr för långt att frakta hela huset från Örebro till Kareby.

    SvaraRadera