söndag 9 maj 2010

Lägga stengrund

Så var det dags igen, förkovring ute på Nääs. Denna gången handlade det om kallmurning utav grund. Förra året, när jag gick kursen där vi timrade gavelröstet till iskällaren på Källsnääs, föreslog jag en kurs i just kallmurning och vips så finns de en där i nästa års (läs årets) kurskatalog. Är det inte fantastiskt så säg.

Vi fick pröva kallmurning utav huggen sten och natursten. Grunder i huggen sten förekommer oftast på större och rikare gårdar, framförallt i början av 1900-talet. Naturstensgrunden är den vanligast förekommande och kan ses på många äldre hus, både större hus och mindre stugor. De allra enklaste husen och många uthus har enbart hörnstenar. En timmerstomme behöver bara stöd under knutarna, resten är utfyllnad för att inte djur skall kunna ta sig in under huset och för utseendets skull.

Vi fick pröva att hugga i sten, dela sten, lyfta och leta sten, anpassa grunden efter en bod som skall stå på den så småningom. Vi fick även passa in ett trappsteg som skall leda upp till ingången på boden.








  • sten är tungt och det krävs samarbete
  • vi blev faktiskt klara med hela grunden
  • trappsteget lutar 1cm/m för vattenavrinningens skull

3 kommentarer:

  1. Hej Therése
    Vilken fin blogg, inspirerande! Jag har ju hört om ditt projekt och nu verkar det ju hända saker. Jag måste tipsa om den här på vår Facebooksida som vi har på Slöjd & Byggnadsvård.
    MVH
    /Ulrika
    Slöjd & Byggnadsvård

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika!

    Tusen tack! Jätteroligt att ni hittat hit och att ni tycker om min blogg :) Jag har förstått att fler hos er har hittat den och läst. Jätteroligt!

    SvaraRadera
  3. Hej Therése; Jag försöker hitta en kurs i att lägga stengrund. Undrar om du möjligen minns vem som höll i kursen du gick i 2010? Var det möjligen Chico Hovedskov? Skulle vilja pusha på för en ny kurs nämligen!

    Jättetacksam för svar, du når mig på info@mikkel.se

    Mvh Mikkel Örstedholm

    SvaraRadera